Motorreizen in de Himalaya van Travel 2 Explore
De droom van iedere motorrijder

Twintig jaar Himalaya motorreizen

In 2024 is het 20 jaar geleden dat we de eerste motorreis door de Himalaya organiseerden. Om dat te vieren maken deelnemers aan de Himalaya Motor Challenge 2024 kans op een zeer gedetailleerde en met de hand gemaakt schaalmodel (1 : 3) van de Royal Enfield. Een Limited Edition collectors item. Maar, zonder al die oud deelnemers die sinds 2004 met ons mee op pad zijn geweest naar de Himalaya hadden we deze mijlpaal nooit kunnen bereiken. Daarom verloten wij ook een schaalmodel onder de oud deelnemers. Meer info hierover volgt nog.

 

Prijs

Vanaf € 3.795,--

Periode

Apr t/m Sep

Reisduur

22 dagen

Deelnemers

Minimaal 7

Soort reis

Avontuurlijk / Hooggebergte

Reisbegeleiding

Gids/roadcaptain/monteur/chauffeur

Media van de motorreis Himalaya India

Over de Himalaya India motorreis

Himalaya motorreizen

Inclusief de hoogste bergpas ter wereld, de 5.800 meter hoge Umling La

Op de motor dwars door de Himalaya over de hoogste bergpassen ter wereld  rijden is de droom van iedere motorrijder. De Himalaya Motor Challenge is een avontuurlijke motorreis door fantastische en afwisselende  landschappen en langs eeuwenoude culturen. Net als in 2023, 2024 zal ook in 2025 de hoogst berijdbare bergpas, de Umlinga La, in de route worden opgenomen.


Himalaya motorreizen, Hoogste bergpassen

Vergeet de Khardung La. De Umling La is de nieuwe pas voor op je bucket list. Decennia lang stond de Khardung La in de boeken als de hoogste berijdbare bergpas. Dat is nu dus, volgens het Guiness book of records, de Umling La met een pashoogte van 5.800 meter.  Maar van de vele passen die we rijden ligt niet alleen de Umling La boven de 5000 meter hoogte. In totaal zullen er maar liefst 7 passen van boven de 5000 meter gereden gaan worden. 


Himalaya motorreizen, opbouw van de reis

De roots van Travel 2 Explore liggen in de organisatie van extreme reizen en klimexpedities in onder andere de Himalaya. Die enorme ervaring gebruiken wij natuurlijk ook bij het organiseren van onze motorreizen. De opbouw van de Himalaya Motor Challenge is dan ook zodanig dat het lichaam binnen de beschikbare reistijd, maximaal de gelegenheid heeft om zich aan de voor ons ongewone hoogtes aan te passen.


 

Himalaya motorreizen, algemeen

De motorreis Himalaya start met een treinreis, eerste klas natuurlijk, van Delhi naar Dehra Dun. Hier staan de Royal Enfield motoren op ons te wachten. De eerste dagen rijden we door de zuidflanken van het Himalaya gebergte. In oranje gewaden getooide Hindoe Pelgrims, op pad naar de bronnen van de Ganges, staren ons verbaasd na wanneer we langsrijden op weg naar de weelderig groene valleien van Kullu. Tussen de bomen door zien we in de verte de eerste besneeuwde toppen van de Himalaya reuzen al liggen. Al slingerend volgen we de bergflanken en gaat het langzaam omhoog de Himalaya in. Sneeuw en gletsjers overheersen wanneer we de Himalaya traverse oversteken en de Spiti vallei binnen rijden.

Stokoude boeddhistische kloosters kijken vanaf de Himalaya berghellingen op ons neer. Het geronk van de Enfield motoren valt stil wanneer we stoppen aan de voet van de duizend jaar oude Tabo Gompa en te voet verder omhoog klimmen om deze, volgens kenners, parel van de Tibetaanse cultuur te bezoeken.

Fantastische trajecten door exotische landschappen volgen elkaar in hoog tempo op. Het berglandschap van de Samad is de droom van iedere motorrijder die tijdens zijn vakantie wil genieten van onbekommerd motorrijden in een land waar natuur en cultuur één geworden lijken te zijn.

Mens en motor hebben worden één wanneer we het extreem hoge en nauwelijks bewoonde Rupshu doorkruizen, een gebied dat de overgang vormt tussen de Indiase Himalaya en de Tibetaanse hoogvlakte.
Dit is het droogste en hoogste deel van de Indiase Trans Himalaya. De dalen liggen op tenminste 4000 meter hoogte , een groot deel nog veel hoger. Rupshu ligt in het westelijk deel van de immense hoogvlakte van Changtang die een groot deel van Tibet beslaat. Het is een gebied van ruimte, licht, kleur en felle contrasten. Motorrijden in Rupshu is vooral een natuurervaring en de natuur is veel rijker dan je zou verwachten in zo’n (berg) woestijn omgeving.

Via een bijna 5100 meter hoge pas rijden we naar het oude Boeddhistische koninkrijk Zanskar en komen we weer in een heel andere wereld terecht. Tot en met 2020 was er slechts één weg die toegang gaf tot de Zanskar vallei. De motorrit naar de oude hoofdstad Padum is adembenemend, afwisselend en we passeren de eerste van zeven bergpassen van boven de  5000 meter hoogte.

Van Leh brengt een fantastische traject over de 5360 meter hoge Khardung La ons naar het meest noordelijk gelegen deel van Ladakh, de Nubra vallei. De weidsheid van de Nubra vallei is overweldigend. Zandduinen, moerassen, kamelen en de uitlopers van het  Karakoram gebergte domineren hier het landschap.

Vanuit de Nubra gaat het richting Pangong Tso. Een zoutwatermeer op 4300 meter hoogte. Dit meer is een restant van wat eens een oceaan was.  Op de laatste rijdag starten we voor de laatste keer de motor van de Royal Enfield. Nog één keer zal hij ons naar ongekende hoogte brengen. Vanaf Pangong Tso volgen we al slingerend de contouren van de bergflanken en gaat het gestaag omhoog. Na een fantastische rit staan we op het hoogste punt van deze motorreis. Op de 5800 meter hoge bergpas, de Umling La, zijn de uitzichten op het rondom liggende Himalaya berglandschap spectaculair. Een waardige afsluiting van onze avontuurlijke motorreis dwars door de Himalaya.

Globale route motorreis Himalaya India

Wat deelnemers van deze motorreis vonden

Prijzen en data

Vertrekdata:
Alleen vertrekdata waarop nog plaatsen beschikbaar zijn worden in dit overzicht getoond.

2025
27-04 + 25-05 + 22-06 + 20-07 + 07-09

Prijs 2025: 27-04 + 25-05 + 22-06 + 07-09
Rijder € 3.895,--

Prijs 2025: 20-07
Rijder € 4.295,--

Vroegboekkorting 20-07-2025
€ 400,-- per persoon

Korting duopassagier:
€ 300,--

Reisduur:
22 dagen

"Alle prijzen zijn per persoon,en onder voorbehoud van wijzigingen in tarieven van de luchtvaart,- en scheepvaartmaatschappijen en eventuele (omzet) belastingtarieven."

Reisfeiten

Kilometers:
Er zal in totaal ongeveer 2550 kilometer gereden worden

Motor:
Royal Enfield Bullet 500cc of Royal Enfield Himalayan (meerprijs € 185,--)

Volgauto:
Deze reis wordt met een volgauto uitgevoerd

Bagagevervoer:
In de volgwagen

Accommodaties:
Hotel/guesthouse, één overnachting in hut.

Aantal deelnemers:
Minimaal 7 deelnemers

Voorwaarden deelnemers:
Goede gezondheid, goede conditie, enige jaren motorrijervaring, flexibele instelling, goed humeur en uiteraard is een motorrijbewijs verplicht

Begeleiding
Gids, roadcaptain, monteur, chauffeur

Inbegrepen

  • Retourvlucht Amsterdam-Delhi of Brussel-Delhi
  • Binnenlandse vlucht Leh - Delhi
  • Toeslagen luchtvaartmaatschappijen en belastingen luchthavens
  • Treinreis Delhi - Dehra Dun, eerste klas
  • Alle transfers in India
  • Gebruik motor, Royal Enfield Bullet 500cc
  • Onbeperkt aantal kilometers
  • WA verzekering motor
  • Transport motor naar Dehra Dun
  • Volgauto met chauffeur
  • Benzine volgauto.
  • Bagagetransport
  • Gereedschap, jerrycans etc.
  • Alle overnachtingen hotel/guesthouse op basis van 2pk
  • Eén overnachting in tweepersoonshut
  • Alle maaltijden (ontbijt, lunch, diner) behalve in Delhi en Leh
  • Alle ontbijten in Delhi en Leh
  • Flessen mineraalwater in hooggebergte tijdens rijdagen
  • Gids, road captain en monteur
  • Lokale permits en vergunningen in India
  • EHBO set
  • Zuurstof/medicijnen tegen eventuele hoogteziekte
  • Deelnemersbijeenkomst
  • Compleet programma

Niet inbegrepen

  • Benzine motor
  • Visum India
  • Afkoop schaderisico motor (optioneel)
  • Eénpersoonskamer (optioneel)
  • Uitgaven niet genoemd bij inbegrepen

Partners

Pinlock

Pinlock

Dr. Jekill & Mr. Hyde

Dr. Jekill & Mr. Hyde

Leatt, the science of thrill.

Leatt, the science of thrill.

Sgr Logo

Sgr Logo
bergrit-2