Motorreis Himalaya-India, Umling La, de hoogst berijdbare bergpas ter wereld
De droom van iedere motorrijder

Op de motor dwars door de Himalaya over de hoogste bergpassen ter wereld  rijden is de droom van iedere motorrijder. De Himalaya Motor Challenge is een avontuurlijke motorreis door fantastische en afwisselende  landschappen en langs eeuwenoude culturen. Indien toegankelijk bedwingen we ook de hoogst berijdbare bergpas ter wereld. Dat is met 5798 meter hoogte de Umling La

Prijs

Vanaf € 3.595,--

Periode

Apr t/m Sep

Reisduur

21 dagen

Deelnemers

min 6 / max 10(12)

Soort reis

Avontuurlijk / Hooggebergte

Reisbegeleiding

Gids/roadcaptain/monteur/chauffeur

Media van de motorreis Himalaya India

Over de Himalaya India motorreis

Himalaya motorreizen, Hoogste bergpassen

Vergeet de Khardung La. De Umling La is de nieuwe pas voor op je bucket list. Decennia lang stond de Khardung La in de boeken als de hoogste berijdbare bergpas. Dat is nu dus, volgens het Guiness book of records, de Umling La met een pashoogte van  19024 feet, oftewel 5.798, meter. Of het mogelijk is deze pas te rijden is afhankelijk van het weer en de Indiase autoriteiten die een premit hiervoor moeten afgegeven.  Natuurlijk is ons reisschema voor 2023 en 2024 zodanig aangepast dat, wanneer het mogelijk is, de Umling La probleemloos in de route van de Himalaya Motor Challenge kan worden opgenomen. Deelnemers aan de eerste Himalaya Motor Challenge van 2023 stonden al op 7 juni de top van de Umling La.


Himalaya motorreizen, opbouw van de reis

De roots van Travel 2 Explore liggen in de organisatie van extreme reizen en klimexpedities in onder andere de Himalaya. Die enorme ervaring gebruiken wij natuurlijk ook bij het organiseren van onze motorreizen. De opbouw van de Himalaya Motor Challenge is dan ook zodanig dat het lichaam binnen de beschikbare reistijd, maximaal de gelegenheid heeft om zich aan de voor ons ongewone hoogtes aan te passen.


Himalaya motorreizen, algemeen

De motorreis Himalaya start met een treinreis, eerste klas natuurlijk, van Delhi naar Dehra Dun. Hier staan de Royal Enfield motoren op ons te wachten. De eerste dagen rijden we door de zuidflanken van het Himalaya gebergte. In oranje gewaden getooide Hindoe Pelgrims, op pad naar de bronnen van de Ganges, staren ons verbaasd na wanneer we langsrijden op weg naar de weelderig groene valleien van Kullu. Tussen de bomen door zien we in de verte de eerste besneeuwde toppen van de Himalaya reuzen al liggen. Al slingerend volgen we de bergflanken en gaat het langzaam omhoog de Himalaya in. Sneeuw en gletsjers overheersen wanneer we de Himalaya traverse oversteken en de Spiti vallei binnen rijden.

Stokoude boeddhistische kloosters kijken vanaf de Himalaya berghellingen op ons neer. Het geronk van de Enfield motoren valt stil wanneer we stoppen aan de voet van de duizend jaar oude Tabo Gompa en te voet verder omhoog klimmen om deze, volgens kenners, parel van de Tibetaanse cultuur te bezoeken.

Fantastische trajecten door exotische landschappen volgen elkaar in hoog tempo op. Het berglandschap van de Samad is de droom van iedere motorrijder die tijdens zijn vakantie wil genieten van onbekommerd motorrijden in een land waar natuur en cultuur één geworden lijken te zijn.

Mens en motor hebben worden één wanneer we het extreem hoge en nauwelijks bewoonde Rupshu doorkruizen, een gebied dat de overgang vormt tussen de Indiase Himalaya en de Tibetaanse hoogvlakte.
Dit is het droogste en hoogste deel van de Indiase Trans Himalaya. De dalen liggen op tenminste 4000 meter hoogte , een groot deel nog veel hoger. Rupshu ligt in het westelijk deel van de immense hoogvlakte van Changtang die een groot deel van Tibet beslaat. Het is een gebied van ruimte, licht, kleur en felle contrasten. Motorrijden in Rupshu is vooral een natuurervaring en de natuur is veel rijker dan je zou verwachten in zo’n (berg) woestijn omgeving.

Via een bijna 5100 meter hoge pas rijden we naar het oude Boeddhistische koninkrijk Zanskar en komen we weer in een heel andere wereld terecht. Tot en met 2020 was er slechts één weg die toegang gaf tot de Zanskar vallei. Vanwege de geïsoleerde ligging is Zanskar, nu nog, misschien wel één van de meest authentieke gebieden van Noord India. De motorrit naar de oude hoofdstad Padum is avontuurlijk , deels onverhard en we passeren de eerste bergpas van boven de  5000 meter hoogte.

Van Leh brengt een fantastische traject over de 5360 meter hoge Khardung La ons naar het meest noordelijk gelegen deel van Ladakh, de Nubra vallei. De weidsheid van de Nubra vallei is overweldigend. Zandduinen, moerassen, kamelen en de uitlopers van het  Karakoram gebergte domineren hier het landschap.

Vanuit de Nubra gaat het richting Pangong Tso. Een zoutwatermeer op 4300 meter hoogte. Dit meer is een restant van wat eens een oceaan was.  Op de laatste rijdag starten we voor de laatste keer de motor van de Royal Enfield. Nog één keer zal hij ons naar ongekende hoogte brengen. Vanaf Pangong Tso volgen we al slingerend de contouren van de bergflanken en gaat het gestaag omhoog. Na een fantastische rit staan we op het hoogste punt van deze motorreis. Op de 5798 meter hoge bergpas, de Umling La, zijn de uitzichten op het rondom liggende Himalaya berglandschap spectaculair. Een waardige afsluiting van onze avontuurlijke motorreis dwars door de Himalaya.

 

Globale route motorreis Himalaya India

Wat deelnemers van deze motorreis vonden

Prijzen en data

Vertrek 28/04/2024
Rijder € 3.595,--

Vertrek 26/5/-2024 + 23/06/2024 + 08/09/2024
Rijder € 3.695,--

Vertrek 14/07/2024 + 04/08/2024
Rijder € 3.855,--

Korting duopassagier:
€ 150,--

Reisduur:
21 dagen

"Alle prijzen zijn per persoon,en onder voorbehoud van wijzigingen in tarieven van de luchtvaart,- en scheepvaartmaatschappijen en eventuele (omzet) belastingtarieven."

Reisfeiten

Kilometers:
Er zal in totaal ongeveer 2200 kilometer gereden worden

Motor:
Royal Enfield Bullet 500cc of Royal Enfield Himalayan (meerprijs € 150,--)

Volgauto:
Deze reis wordt met een volgauto uitgevoerd

Bagagevervoer:
In de volgwagen

Accommodaties:
Alle overnachtingen in hotel, guesthouse, fixed camp en Ladakhi huis op basis van tweepersoonskamer

Aantal deelnemers:
Minimaal 7, maximaal 10(12)

Voorwaarden deelnemers:
Goede gezondheid, goede conditie, enige jaren motorrijervaring, flexibele instelling, goed humeur en uiteraard is een motorrijbewijs verplicht

Begeleiding
Gids, roadcaptain, monteur, chauffeur

Inbegrepen

  • Vlucht Amsterdam of Brussel-Delhi vv
  • Binnenlandse vlucht Leh - Delhi
  • Toeslagen luchtvaartmaatschappijen en belastingen luchthavens
  • Trein Delhi - Dehra Dun, eerste klas
  • Alle transfers in India
  • Gebruik motor, Royal Enfield Bullet 500cc
  • Onbeperkt aantal kilometers
  • WA verzekering motor
  • Transport motor naar Dehra Dun
  • Volgauto met chauffeur
  • Benzine volgauto.
  • Bagagetransport
  • Alle overnachtingen hotel/guesthouse op basis van 2pk
  • Overnachting in twee persoonstent in fixed camp
  • Alle maaltijden behalve in Delhi en Leh
  • Alle ontbijten in Delhi en Leh
  • Mineraalwater in hooggebergte tijdens rijdagen
  • Gids, road captain en monteur
  • Extra reisbegeleiding bij 9 deelnemers of meer
  • Lokale permits en vergunningen in India
  • EHBO set
  • Zuurstof/medicijnen tegen eventuele hoogteziekte
  • Deelnemersbijeenkomst
  • Compleet programma

Niet inbegrepen

  • Benzine motor
  • Visum India
  • Uitgaven van persoonlijke aard. ( drank/souveniers/reisverzekering e.d. )
  • Afkoop schaderisico motor (optioneel)
  • Eénpersoonskamer (optioneel
  • Uitgaven niet genoemd bij inbegrepen

Partners

Pinlock

Pinlock

Dr. Jekill & Mr. Hyde

Dr. Jekill & Mr. Hyde

Leatt, the science of thrill.

Leatt, the science of thrill.

Sgr Logo

Sgr Logo
bergrit-2